Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

Τι γνωρίζουμε για τους Έλληνες

Δε σου έκανε κιόλας εντύπωση η αδιαφορία του έλληνα για τον συμπολίτη του; Όχι πως δε θα του δανείσει μια χύτρα για να μαγειρέψει, όχι πως αν τύχει μια αρρώστια δε θα τον γιατροπορέψει, όχι πως δεν του αρέσει να ανακατεύεται στις δουλειές του γείτονα, για να του δείξει μάλιστα την αξιοσύνη του και την υπεροχή του. Του αρέσει να δίνει στον ασθενέστερο, στον αβοήθητο. Είναι και αυτό ένας τρόπος υπεροχής.


Λέγοντας πως ο έλληνας αδιαφορεί για τον πλησίον του κάτι άλλο θέλω να πω. Αλλά μου πέφτει δύσκολο να στο εξηγήσω. Ακόμα υπάρχουν ποιητές πολλοί και τεχνίτες στις μεγάλες πόλεις στην Ελλάδα. Πλησίασέ τους και πες μου αν άκουσες κανέναν από αυτούς ποτέ να επαινεί τον ομότεχνό του. Δεν χάνει τον καιρό του σε επαίνους των άλλων ο έλληνας. Χαίρεται όμως τον ψόγο και για αυτό βρίσκει πάντα καιρό. Όχι που δεν θα ήθελε να είναι δίκαιος, αλλά δεν αντιλαμβάνεται καν την αδικία που κάνει στον άλλο. Αλλού κοιτάζει. Θαυμάζει ό,τι είναι ο δικός του κόσμος. Κάθε άλλον τον υποτιμά.


Το πάθος του εγωισμού τον εμποδίζει να ασχολείται με τον άλλο, να συνεργάζεται μαζί του. Μόνο όταν δημιουργηθούν συμφέροντα που συμβαίνει να είναι κοινά σε πολλά άτομα μαζί, βλέπεις τη συναδέλφωση και την αλληλεγγύη, πολύ σπάνια για την προάσπιση κοινών ιδανικών.

Κοινά ιδανικά σχεδόν δεν υπάρχουν. Στον κάθε Έλληνα τα ιδανικά είναι ατομικά. Γι αυτό οι πολιτικές τους φατρίες είναι φατρίες συμφερόντων και το ιδανικό του κάθε ηγέτη είναι ο εαυτός του.


Τα εδραία πολιτικά έργα είναι υπερπροσωπικά. Και δυστυχώς οι Έλληνες μόνο σε προσωπικά έργα επιδίδονται με ζήλο. Γι' αυτό ή δε φτάνουν ως την τελείωση ενός άξιου πολιτικού έργου ή όταν φτάσουν, φέρνει μέσα του το έργο τους το ίδιο, το σπέρμα της φθοράς. Γιατί σκοπός των Ελλήνων είναι η πρόσκαιρη λάμψη του πρόσκαιρου ατόμου, όχι η μόνιμη, απρόσωπη, ευόδωση του έργου του ίδιου.


Έπρεπε εξαιρετικά ευνοϊκές περιστάσεις να συντρέξουν με τη μεγαλοφυΐα του Αλέξανδρου του Μακεδόνα για να αποκτήσουν για λίγα χρόνια οι Έλληνες μια κυρίαρχη πολιτική θέση στην οικουμένη. Αλλά και εκεί το έργο, στηριγμένο σε ένα πρόσωπο, όχι σε μια κοινότητα ανθρώπων και σε μια πολύχρονη παράδοση, μόλις εξαφανίστηκε ο δημιουργός, διαλύθηκε μέσα στα χέρια των ίδιων εκείνων ανθρώπων, που όταν ο Αλέξανδρος ζούσε, στάθηκαν οι απαραίτητοι συντελεστές του. Αλλά το έργο, βλέπεις, δεν ήταν δικό τους. Δεν τους είχε κάνει ο αυταρχικός ηγέτης κοινωνούς στην τιμή του έργου, αλλά θύτες του γιγάντιου εγωισμού του.


Αναρωτιέσαι κάποτε γιατί τα τολμάει αυτά τα παράτολμα ο Έλληνας. Επειδή είναι γενναίος ο Έλληνας είναι και παίκτης. Παίζει την περιουσία του, τη ζωή του και κάποτε και την τιμή του. Γεννήθηκε για να σκέφτεται μόνος, για να δρα μόνος, για να μάχεται μόνος και γι' αυτό δε φοβάται τη μοναξιά.


Από επιστολές του Μενένιου Άππιου, ρωμαίου συγκλητικού, που απευθύνονται στον ανθύπατο Ατίλιο Νάβιο ο οποίος διοικεί περιοχές με ελληνικούς πληθυσμούς. (μετάφραση από τους πρωτότυπους λατινικούς πάπυρους από τον Κωνσταντίνο Τσάτσο)

Επιμέλεια: Κώστας Τεμέλογλου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου